Zuid-Amerika | in de voetsporen van Darwin

Boliviano versus Peruaantjes

Groeten van twee Peruaantjes. We zijn in Peru! De grote buurman van Bolivia.

De laatste week in Bolivia was wederom fantastisch. Na het Amazonegebied hadden we bedacht om ook nog een keer goed de Andes gebergten in te gaan. We wilden graag een 'off the beaten track' trip doen. Samen met Nikki (die we hadden ontmoet in Madidi) en Ellie uit Australië besloten we binnen een dag een trip te boeken naar de Apolobamba gebergten. Eentje die niet in de Lonely Planet staat. Snel moesten wij en de touroperator alles regelen in La Paz.

De volgende dag stonden we vroeg op om de openbaar vervoer bus naar Pelechuco te halen. Een rit van ruim 10 uur waarbij onze gids Thomas ook mee reed. De eerste nacht sliepen we nog in een hotelletje maar de rest van de trip zouden we gaan kamperen. Om alle spullen mee te nemen op de 4-daagse wandeltocht van 60 km, hadden we 2 pakezels gehuurd. Elke ochtend begon altijd zonnig maar in de loop van de dag hadden we regen. Dat resulteerde in natte schoenen, sokken, broek, tassen en koude handen en voeten. Maar daar hebben wij ons niet door laten kennen.

Tijdens de totale wandeling hebben wij diverse bergpassen overgestoken zoals de Keansani van 4900 meter, Sunchilli van 5100 meter (weer een hoogterecord!) en de Piedra Grande (als je het vrij vertaald is het: Petra Groot!). Alle uitzichten waren prachtig mooi en lieten de vermoeidheid en regen snel verdwijnen. Soms liepen we letterlijk in de wolken. En het over zien vliegen van de grootste vogel ter wereld was te gek: Condor de los Andes. De 4 dagen eindigde bij een warm thermaal bad die we dik hadden verdiend.

Na deze wandeltocht ten noorden van het Titicacameer, vonden we het tijd om naar het exotisch klinkende Copacabana te gaan aan het meer. De zon scheen wel volop maar verder was het nog steeds Boliviaans koud op 3800 meter hoogte. Het Titicacameer is het hoogst gelegen zoetwater meer ter wereld. We trakteerden onszelf op een prachtig hotel met uitzicht op de baai en een warme douche. Copacabana is ook de uitvalbasis om met een boot naar Isla del Sol en Luna (zon en maaneiland) te gaan. Maar we waren nog niet toe aan een volgepakte toeristenboot en besloten een alternatieve manier. Met een minibusje reden we naar het eind van het schiereiland en hadden daar vandaan uitzicht op de eilanden. De 17 km terug gingen we wandelend, aangezien we helemaal afgetraind zijn na Apolobamba.

Tja, toen werd het toch echt tijd om afscheid te nemen van ons geliefde Bolivia. Na een busrit van 10 uur kwamen we aan in Arequipa. Een mooie koloniale stad in het zuiden van Peru. Eindelijk kon die korte broek aan. Een heerlijk temperatuurtje van 22 graden. Lekker om rond te lopen en alle prachtige dingen van de Inca's en Spanjaarden in de stad te bewonderen.

En nu zijn we in de Colca Canyon. Een kloof die (volgens de boeken) twee keer zo diep is als de Grand Canyon in de US. Ook hier genieten we van de zon, de bergen met sneeuwtoppen en hopelijk gaan we nog wat meer condors zien. In ieder geval genieten we even van een kleine adempauze in deze prachtige omgeving voordat we ons storten in het hectiek van Cuzco en Machu Picchu. Daarover volgende keer meer!

Ps. Op anoniem verzoek hebben we iets meer foto's geplaatst.

Danitsja en Rick

wow! wat een prachtige verhalen en foto's. Ontzettend indrukwekkend. Heel veel plezier nog en vooral genieten!
Ciao! X van ons allemaal.

Gaby, Andy & Nancy

Weer een prachtig verhaal om te lezen en schitterende foto's!! Groetjes van ons 3

Perry en Elly

Prachtig verslag mooie belevenissen. Voor ons zit het er bijna op in Suriname. Groetjes Perry en Elly.

Michelle en Richard

Whow wat een super verslag. Dat klinkt echt heel goed! Wij zijn jaloers. Heel veel plezier nog.

Jan en Rina

Mooi verslag en super foto's, nu maar even bijkomen.
Groetjes en veel liefs.

Sandra veen

Wat klinkt het allemaal geweldig we zijn heerlijk aan het meegenieten dikke kus ed en san