Zuid-Amerika | in de voetsporen van Darwin

Nieuw jaar, nieuwe avonturen!

Een betere start van een nieuw jaar kunnen wij ons niet wensen. De belevenissen blijven maar door gaan. Want tja nu we er toch zijn, laten we maar optimaal gebruik maken van de mogelijkheden.

Het begon allemaal in de stad Cuenca met kerst. Hier kennen zij geen eerste en tweede kerstdag maar wel een kerstparade 'Pase del Niño Viajero' op 24 december. Kinderen en volwassenen decoreren paarden, karren en auto's met symbolen van welvaart en voorspoed en gaan gekleed als bijbelse figuren of in inheemse kledingdracht. We hadden prachtig zonnig weer om deze parade en tradities te bekijken. Op eerste kerstdag was er veel gesloten in de stad. Gelukkig was het enige terras in de stad wel open en hebben we lekker genoten van een wijntje in de zon.'s Avonds was er in het hostel een klein feestje en kampvuur in de tuin. Tweede kerstdag in Nederland was voor ons een 'gewone' zaterdag en moest wij weer aan het werk: 9 uurtjes met bus naar Quito.

In Quito werden we aangenaam verrast door de grootsheid van de stad (van Noord naar Zuid is 24 km), de organisatie van het vervoer, het mooie zonnige weer op 2850 meter en de schoonheid (heuvels, parken en koloniale gebouwen). De hoofdstad was onze uitvalsbasis naar de naastgelegen plaats Mindo. De regio rondom deze plaats staat bekend om veel vogels. We hadden een prachtige accommodatie uitgezocht in een privé reservaat 'Las Tangaras'. Het was een uurtje lopen vanaf de weg. We werden ontvangen door een leuk jong Amerikaans stel die het reservaat manageden. Zij wisten veel te vertellen over de vogels en namen ons mee naar een zogenaamde 'lek' voor de rode rotshaan. Dat is een plek in het bos waar mannelijke hanen elkaar dagelijks ontmoeten, begroeten en uitmaken wie het beste mannetje is. Ideaal voor het vrouwtje om even langs te vliegen als je op zoek bent naar de beste partner. Daarnaast waren er heel veel kolibries en hebben we eindelijk dé Quetzal vogel gezien.

Tevreden arriveerden wij terug in Quito om oud-en-nieuw te vieren. Gelukkig hadden we al veel gehoord over de tradities in Ecuador rondom deze viering. Zo gaan mannen verkleed als vrouw en spreken alle mannelijke voorbijgangers aan in de straat. Zij claimen dat de man die zij aanspreken de vader is van 'haar' baby en dat hij moet betalen. Zo werd ook Marcel beschuldig en kon de portemonnee trekken. Het is op een grappige manier geld inzamelen voor deze verklede mannen. Daarnaast gaan mensen verkleed op start en kun je op de foto met allerlei helden. Tot slot maken mensen poppen van papier-maché. Deze poppen symboliseren iets goeds of slechts in 2015 dat met de jaarwisseling verbrand wordt. Met een Nederlands stel hebben wij wat biertjes gedronken op het plein en tijdens middennacht geproost op 2016 bij de brandstapel van deze poppen.

Na al die feestdagen hebben wij niet gekozen voor een nieuwjaarsduik maar voor een activiteit die meer past bij Ecuador: raften. Daarvoor reisden we af naar de plaats Tena. Met 3 andere toeristen en een gids hebben wij onze tanden gezet in een klasse III+ (voor de rafting experts onder ons) afdaling in de rivier. Voor een eerste keer was het pittig genoeg en konden we allemaal binnenboord blijven. Helaas was er buiten het raften om niet veel te beleven in Tena. We besloten een aantal nachten bij te komen in het hele rustige plaatsje Baeza. Daar sliepen we in een heerlijk houten hutje bij een Nederlander die verdomd lekkere pizza's kon bakken. Zowaar lukte het ons om een boek te lezen, wandelen, slapen en vooral even niets doen.

De rust had ons goed gedaan. Vol enthousiasme gingen we dan 'eindelijk' weer eens het echte regenwoud in: de Amazone. Wij hadden gekozen voor een lodge die zich ver in het Cuyabeno National Park bevindt. Met een onwijs gezellige internationale groep mensen en een geweldige gids hebben we 5 fantastische dagen achter de rug. De accommodatie was redelijk basic wat het een echte jungle ervaring maakte. Overal om ons heen waren dieren. Van heel klein tot groot. Kikkers zo groot als een pinknagel, spinnen in alle soorten en maten (ja ook die hele enge bananenspin en tarantula), reptielen zoals schildpadden, slangen en krokodillen, groepen apen, vogels in alle kleuren en roze rivierdolfijnen. Dieren spotten deden we meestal vanuit de kano op de rivier en tijdens nachtelijke wandelingen in het woud. De kleiwand, waar parkieten en papegaaien klei vanaf knabbelen voor het reinigen van de maag, was een topper. Het zien van de onwijs grote harpy eagle (roofvogel) zorgde voor een klein feestje in de kano. Spontaan hebben wij deze vogel omgedoopt naar party eagle! Naast de dieren hebben wij ook heel veel geleerd over de flora van het woud. Medicinale gebruiken, rituele gebruiken, jachtmethodes en overlevingstechnieken. Alles bij elkaar een geweldige trip die in de boeken gaat als een toppertje!

Momenteel zijn wij onderweg naar Quito. Van de stad hebben we nog niet veel kunnen zien. Daar hebben wij nu wat tijd voor. Op 16 januari start ons laatste avontuur voor deze reis. Wij gaan met eigen ogen bekijken hoe die evolutietheorie van Charles Darwin is ontstaan. De Galapagos eilanden wachten op ons. Dan houden jullie nog één verslag van ons tegoed.

f2hwanink@hetnet.nl

Wat een prachtig reisverhaal weer fijne weken nog te gaan Marcel en Petra liefs van Perry en Elly

Fieke

Klinkt heeeel goed allemaal!! Bizar hoe snel jullie trip is gegaan! En dan nu de kers op de taart! Zoo gaaf!! Geniet! X

Jan en Rina

Weer een schitterend verhaal jongens!!Geniet nog meer van de laatste weken. Veel liefs.xx

Gaby, Nancy & Andy

Mooi verhaal!! Geniet ze van de laatste paar weken:-)

The Wallies

Mooie reisverhaal en foto's weer! Tis weer genieten, hoor!

Kee

Wat een schitterende foto's zeg en weer een top reisverhaal! (En ik ken iemand die erg jaloers is als ik vertel dat jullie een harpij hebben gezien.)

Ben echt benieuwd naar de galapagos verhalen ????!

Veel plezier. Xx

martijn roos en jo

in een woord: Wauw! wat een gaaf avontuur in de amazone. geniet vd Galapagos kanjers,