Zuid-Amerika | in de voetsporen van Darwin

Geweldig slot op de Galapagos eilanden

De Galapagos eilanden. We hebben zeker het beste voor het laatste bewaard! Wat een fantastische afsluiting van een mooie reis door Zuid Amerika.

Het zou een dure aangelegenheid zijn geworden als wij een cruise ver van tevoren hadden geboekt. We namen het risico door alleen een vlucht naar de eilanden te boeken en daar 12 dagen te verblijven. Het was ons in Quito gelukt om last minute toch nog een cruise van 8 dagen te boeken tegen een vriendelijk backpack tarief.

De eerste nacht verbleven wij op het meest centrale eiland Santa Cruz. Daar werden wij al overweldigd door de hoeveelheid dieren en hoe dichtbij je kon komen. Zeeleeuwen die op de bankjes in het park lagen, Pelicanen die naast je neerstorten in zee op jacht naar vis en bijna struikelend over de zeeleguanen. Daarbij optellend de turkooizen zee, hagelwitte stranden en zon. Een klein paradijs zo'n 1000 km uit de kust van Ecuador.

Onze cruiseboot was de Yolita II waar 16 gasten op konden. De groep was een leuke mix van jong en oud en diverse nationaliteiten. We hadden ook 8 dagen lang een gids aan boord die heel veel wist te vertellen over de eilanden, haar bewoners en de unieke flora en fauna. Het was wel hard werken voor ons...de wekker ging elke ochtend om 5.30 uur. Het was fijn om vroeg te beginnen aangezien het tussen 12 en 15 uur niet vol te houden was in de zon. Elke dag bestond het programma uit minstens 2 wandelingen op een eiland en 1 a 2 keer snorkelen. Tussendoor werden wij verwend met ontbijt, lunch en diner.

De route was als volgt:

• North Seymour; fregat vogels en land leguanen
  • San Cristobal; blauwvoet booby en zeeleeuwen
  • Española; adelaarsrog, galapagos havik en albatrossen
  • Santa Fe; zee en land leguanen (helaas geen land schildpadden gevonden)
  • Santa Cruz; landschildpadden op een boerderij
  • Floreana; adelaarsrog, witpunt haaien, hamerkop haai, flamingo's en zeeschildpadden
  • Santiago; pinguïns, zeeleeuwen en leguanen

Elk eiland was uniek qua vegetatie en dieren. En alle dieren bleven rustig zitten omdat zij niet bang zijn van mensen. Het voelde alsof we met David Attenborough op stap waren!

1500 Foto's later stapten wij voldaan van de boot. We hadden nog 4 extra dagen die wij hebben gespendeerd op het grootste eiland Isabella. Met de voeten in het zand, een biertje in de hand voelde deze dagen als een paradijselijke afsluiting.

De laatste nacht in Ecuador hebben we geslapen bij Karin (Duitsland), die wij in de Amazone hebben ontmoet. Zij heeft een prachtig huis aan de rand van Quito. Het is nu echt voorbij. Maar wat een fantastische reis hebben wij achter de rug. Het heeft onze verwachtingen dik overtroffen! Prachtige landschappen, veel dieren gezien, super vriendelijke bevolking, interessante en grappige reizigers ontmoet en (ondanks een beetje ziek en zeer in het begin) heel veel voorspoed gehad in alles. Ons reiscredo was "verwacht het onverwachtse". Deze is zeker uitgekomen.

Wij willen onze trouwe (en natuurlijk ook onze minder trouwe :-)) lezers bedanken! Het was voor ons altijd leuk om de reacties te lezen. Maar ook via Whatsapp zijn wij goed op de hoogte gehouden. Maar het allerleukste is om elkaar weer te zien. Daarom TOT ZIENS en TOT SNEL!

De Tuintjes

Wat een leuk verhaal weer en die foto's ???? wat mooi, ben benieuwd naar de rest van de foto's.

Tot snel. Xxx

Perry en Elly

Marcel en Petra Super mooi benieuwd naar jullie persoonlijke reis verhalen en de foto 's.

Gaby, Andy & Nancy

Wat een fantastische afsluiting zeg, gave foto's! We hebben ontzettend genoten van al jullie reisverhalen, het was iedere keer weer een genot om te lezen wat jullie allemaal hebben mogen beleven:-) Groetjes van ons 3

Martijn jo en roosje

Dag lieverds! Wat n fantastische afsluiting van america del sur. Tot heul snel.

Fieke

Wowie Grande! Mijn droomreis hebben jullie zomaar afgetikt. Wat een bijzondere, indrukwekkende maar bovenal famtastische reis hebben jullie gemaakt! Heb een goede terugreis! Wil best met jullie op turtle-jacht in artis????! Xx

Kee

Schitterende foto's weer en een prachtverhaal. Doody vogel is ook erg cool zeg ????. Genoten van al jullie reisverslagen!

Hans en Erna Walrave

Marcel en Petra wat een prachtige verhalen en mooie foto's. Welkom thuis.

Ed & sas

Welkom thuis! Jullie prachtige reis is weer achter de rug. Zoveel meegemaakt weer en zoveel herinneringen welke weer zijn gemaakt. Ik kan niet wachten om jullie weer te zien en te horen en natuurlijk die overige 5000 foto's te gaan bewonderen :-). Tot gauw XXX

corina&bas

jullie hebben samen een prachtig avontuur beleefd tijdens de vacantie en het was dan ook een feest om jullie belevenissen te volgen via de website.suppperrrrr...En niet te vergeten.De prachtige foto's. tot snel.

Ilze

Onwijs genoten van jullie prachtige verhalen. En welkom thuis! Zal wel een aardige cultuur- & temperatuurschok zijn!