Zuid-Amerika | in de voetsporen van Darwin

Klein Ecuador met grootse avonturen

Allereerst Feliz Navidad iedereen! Maak er gezellige dagen van.

Na 45 overnachtingsplekken, 35 lange afstandsbussen, 1 huurauto, 4 binnenlandse vluchten en ontelbare taxiritjes zijn we nu in Cuenca, een stad in het zuiden van Ecuador. In deze koloniale stad blijven wij vier dagen om de parades van 24 december te aanschouwen en de kerstdagen te vieren.

Noord Peru was warm en stoffig. Na een leuk verblijf op een paarden rancho en twee dagen paardrijden hielden wij het voor gezien in Peru. Eerder dan gepland gingen wij de grens over naar Ecuador. Wat een overgang! Alsof je Zwitserland in rijdt. Het landschap ontzettend groen, de wegen prachtig geasfalteerd, geen toeterende auto's meer en salsa muziek uit de speakers. We kwamen er al snel achter dat het extra weekje Ecuador meer dan welkom is. Zoveel te doen in zo'n klein land.

We begonnen in het uiterste zuiden in het stadje Vilcabamba. Zoals het in onze reisgids stond omschreven "a gold pot at the end of a gringo rainbow". Kortom een stadje met heel veel buitenlanders (gringo) die een winkel, restaurant of hotel runnen. Ook prachtige grote vakantiehuizen met zwembad voor rijke Ecuadorianen. Wij hadden onszelf verwend met een lodge met zwembad, prachtige tuin met vogels, heerlijk restaurant, yoga en spa. Een soort mini vakantie in onze grote reis. Even de batterij opladen voor het hardwerkende backpacken.

Na deze mini vakantie was het een klein ritje (3 uur met 2 bussen vinden wij klein) naar Zamora. Vanuit deze plaats zijn wij twee keer naar nationaal park Podocarpus geweest om vogels te spotten. Daar werden wij erg verwend met een parasolvogel en een rode rotshaan (met de prachtige Engelse naam: cock-of-the-rock). Twee unieke en moeilijk te spotten vogels. Vervolgens zette wij onze reis voort naar Cuenca. Omdat we in deze stad zouden terugkomen met Kerstmis, besloten we het naastgelegen park Cajas te ontdekken. We sliepen in een rangerstation op zo'n 3500 meter zonder kachel. Vanuit deze hut hebben twee dagen, prachtige wandelingen door het park gemaakt dat vol lag met meren. Een soort Lake District maar dan iets hoger. 's Avonds ging Marcel mee met de ranger om forel te vangen in een van de meren. Tijdens het vliegvissen ving de ranger een nachtzwaluw uit de lucht. Een zeer (on)gelukkige worp, zeg maar.

Baños (Agua de Santa), de heilige baden, was onze volgende bestemming. Een plaats in het centrum van Ecuador omgeven door de Andes gebergten met imposante (nog steeds actieve) vulkanen. Tevens een plaats waar veel avontuurlijke sporten worden aangeboden. Wij kozen voor een paragliding vlucht met uitzicht op vulkaan Tungurahua (betekent 'keel van vuur'). Uiteindelijk een ontspannen en prachtige 20 minuten in de lucht. De volgende dag klommen we op de mountainbike en fietste in 4 uur tijd bergafwaarts van 1800 meter naar 800 meter. Van berglandschap maar regenwoud met bijbehorende temperatuur. Terug hadden we de fietsen achterin een pickup taxi gezet. Het kan te gek ook hé. En ja natuurlijk nog even gebadderd in het heilige water van Baños, een thermaal bad.

Wij wilden graag nog een bergwandeling doen in Ecuador en kozen daarom voor een driedaagse tocht naar het kratermeer van vulkaan El Altar. Deze wandeling was prachtig mooi en ondernamen wij met een gids en een Canadees stel. We sliepen in een (wederom) koude berghut aan de voet van het kratermeer op 3800 meter. Een sprookjesachtige locatie waar wij werden getrakteerd op een overvliegende Condor. Best uniek als je bedenkt dat er nog maar zo'n 100 Condors leven in Ecuador.

Wij zijn vanuit centraal Ecuador weer terug naar het zuiden gereisd waar wij hopelijk een bijzondere kerst zullen beleven. Daarna reizen wij door naar het noorden, naar de hoofdstad Quito voor feestelijk einde van het jaar. Voor jullie ook allemaal een feestelijke jaarwisseling gewenst!

Ps. vooral vogelliefhebbers kunnen hun hart ophalen met onze foto's

Fieke

Wowie!! Een private condor!! Het blijft heerlijk om mee te reizen door jullie verhalen! Fijne feestdagem! Xx

Leonie

Wat gaaf zeg lekker 2 dagen paardrijden en de rest van jullie avonturen te volgen. Ik wens jullie een hele fijne kerst en kijk uit naar de volgende verhalen! X

Perry en Elly

Geweldig verslag wij genieten met jullie mee, fijne feestdagen.

Rina en Jan

Schitterend verhaal en prachtige foto's. We kijken er steeds weer naar uit wat het volgende Avontuur zal zijn.
xx. J&R

Suus

Wat een mooi verhaal weer. Hele fijne feestdagen. X

Nancy, Gaby & Andy:-)

Weer een heerlijk verhaal! Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen!:-)

corina

prachtige verhaal weer.
en wat een avontuur,super
jullie ook fijne kerst en nog een fijne tijd
prachtige foto's

Martijn jo en roos

Wat heerlijk voor jullie. Goed dat jullie je gevoel hebben gevolgd om eerder naar Ecuador te gaan. We genieten van jullie avonturen! Merry everything and a happy always!

bert en maartje

wat een mooie fotos van die vogels
we wensen jullie fijne feest dagen toe .

KEE

Zijn weer gave foto´s. In het bijzonder natuurlijk de konijnenuil. Benieuwd naar de volgende serie! X

Erna en Hans

Allereerst een heel goed begin voor 2016. Wat een schitterend verhaal. Wij zijn heel benieuwd naar het volgende reisverhaal.