Zuid-Amerika | in de voetsporen van Darwin

El campo van Argentinië

Vanaf het platteland (el campo) van Argentinië weer een verhaal en wat foto's. De provincie en stad Salta ligt in het noordwesten van Argentinië. Het was nog ruim 2 uur vliegen vanaf Buenos Aires. Op het vliegveld stond 'chef' ons op te wachten; de huurauto. Samen met chef zouden we de omgeving gaan verkennen.

Wij begonnen met een superdeluxe hotelovernachting in de plaats San Lorenzo. Een mooie deal die we hadden gevonden op internet. Het hotel had een prachtige tuin met veel vogels dus voor ons een genot. Na deze luxe werd het een dag keihard werken. We gingen namelijk een pittig stuk rijden. Niet eens in aantal kilometers maar meer in hoogte en niet geasfalteerd. Eerst het stuk omhoog langs de spoorlijn Tren a las Nubes (trein naar de wolken) tot een hoogte van 3375 meter. Daarna over zwaar terrein maar door spectaculair altiplanolandschap met enorme grote zoutvlaktes. Aan de onverharde weg leek geen eind te komen. En als toetje reden we dwars door de wolken naar het hoogste punt van de dag, namelijk 4170 meter. Na 9 uur sturen en helemaal onder het stof kwamen we moe maar voldaan aan in Tilcara. Daar konden we gelukkig aanschuiven bij het gezamenlijke diner die werd gekookt in het hostel. Met een gemêleerd gezelschap spraken we Spaans en Engels, werd er live muziek gespeeld met gitaar en kregen we een spoedcursus Tango.

De volgende dag reden we door de onbeschrijfelijk mooie kloof Quebrada de Humahuaca. Alsof je rijdt door een zuurstok landschap met allemaal verschillende kleuren steen. En uiteindelijk deze dag terecht gekomen op een Argentijnse finca (boerderij). Daar konden wij 2 dagen het echte leven beleven van een gaucho (cowboy). De eerste avond begon meteen al goed. Er was een afscheidsfeest van een van de medewerkers en dus was er heel veel vlees op de barbeque, veel wijn op tafel en vooral veel zingen met gitaar en trommel. Een soort gaucho rap wat fantastisch klonk. Met een iets wat zwaar hoofd de volgende ochtend te paard in de omgeving. Geweldig om zo het landschap te bekijken en en zelfs een stoere galop gewaagd. En ja wat doe je na zo'n lange rit...dan lunch je wederom met vlees en wijn. Het was erg leuk om op de finca te overnachten en letterlijk met de boer aan tafel te zitten. Onze Spaans is met sprongen vooruit gegaan.

Met chef zijn we na dit paardenavontuur verder gereden in een andere schitterende kloof namelijk Quebrada de Cafayate naar de gelijknamige plaats Cafayate. In deze kloof was na elke bocht weer een fantastisch landschap. We keken onze ogen uit. Cafayate staat bekend om de wijngaarden maar inmiddels ook om de geitenkaas. Wij vonden het wel bijzonder om een keer te kijken op een boerderij met geiten en natuurlijk lekker kaas proeven. Met kaas en stokbrood op zak hebben we onze tour afgemaakt met chef en zijn nu in Salta. Een prachtige koloniale stad waar het momenteel erg warm is

Wij nemen morgen afscheid van het land met een Papa (Francisco) een Reina (Maxima) en een Dio (Messi). Maar vooral een land vol vriendelijke mensen, mooie natuur en heerlijk eten. Wij zeggen zeker ' tot de volgende keer Argentina'

Perry en Elly

Mooi verslag heel fascinerend.

Gaby, Nancy & Andy

Geweldig zeg, jullie belevenissen met "Chef" lijkt wel op een Dakar rally:-)

Kee

Ik mis de foto's van jullie tango..... ;-)
Reeds een Chiliarend gespot?
Klinkt verder weer goed!

X

Art Heinis

Wat een mooi verslag. ik had jullie wel willen zien op de rug van die paarden .wat een geweldige ervaring in z'on mooi land
Ik kijk uit naar het volgende verslag

Fieke

Oh wow Peet, wat zijn de foto's mooi!! Zou zooo graag meereizen nu! Waar gaan jullie nu naar toe? Bolivia? Geniet ervan!! Vergeet niet ook een paar Pisco Sours mee te pakken :)

xxx

bert en maartje

we wensen jullie welkom thuis
wat hebben we genoten van jullies
verhalen en fotos .
heel erg bedankt .